Random Images

Print

BetaStirling

Membrános (nagy furatú, rövid löketû) Beta Stirling motor.

Lásd még: FolyadékDugattyúsBetaStirling, KalorikusGépek, EricssonCiklus, StirlingMotor

Alkalmazás:

A Béta Stirling motor ügyes kialakítás (nemszinuszos munkadugattyú-mozgás, lásd lenti ábra jobb felsõ sarkát) esetén megközelítheti a (külsõégésû) <strong>EricssonCiklus</strong> hatásfokát és teljesítménysûrûségét: ráadásul a meleg oldali dugattyú problémája nélkül (egy kohóban használt Ericsson gépre éveken keresztül évente kb 1 "hot-piston related failure" -t említenek - ez az akkori technika mellett nem is csoda). A beta-Stirling kiszorítója távolról sem ennyire problémás (nem kell tökéletes tömítés). A normál üzemhez szelep sem kell. Viszont kiváló regenerátort kell építeni, kevés holt térrel. Hátrány, hogy az egész gép (de legalábbis a kiszorító) szokatlanul nagy.

Szerencsére emellett nem túl drága, nagy méreteknél jóval 1000 EUR / kW alatt van, talán 500 alatt is). A géphez kb. annyi anyag kell, mint egy rekuperátoros gázturbina (counterflow, separated flow) rekuperátorához (itt is, ott is a hõcsere határozza meg a fémlemez-mennyiséget). Megmunkálása ugyan egyszerûbb, de a Béta Stirling  padlófelületet jóval többet fogyaszt.


A regenerátor lehet a kiszorítóban, vagy a hengeren kívül. Termodinamikailag kívül elõnyösebb (mert az egyre kevésbé forró füstgázok is tudnak a meleg végének hõt átadni)

A holt tér csökkentésével javítható a termodinamikai hatásfok. Ennek egyik eszköze, ha a kiszorító behatol az expandáló henger terébe. (Gamma Stirling esetén ez nem jön szóba; ha viszont ezt a behatolás trükköt nem játsszuk, akkor a béta (vagy az már nem is igazi béta ?) egyenértékû a  GammaStirling -el. A szokásos hajtókaros/szinuszos (a kiszorító és munkadugattyú közötti)  90 fokos fáziseltérésú megvezetéssel ezt nem tudjuk elérni. Arra alkalmas kihajtást kell választani.

VezérműTárcsa (pl. kis vasútkerekes "kocsi") megvezetéssel tetszõleges pályafüggvény kialakítható kis súrlódási veszteségek mellett. Pl:

  • kiszorító a hideg oldal felé haladva - a gázt a meleg felé tolva - (majdnem) eléri a munkadugattyút
  • expanzió: együtt mennek tovább (azaz a kiszorító behatol az expandáló henger terébe )
  • a munkadugattyú az expandálás után megáll, megvárja, míg a kiszorító átmegy a melegbe, ezzel áttolja a gázt a hideg részbe.
    • látható, hogy ez nem valósítható meg a szokásos hajtókaros megoldással
  • a munkadugattyú komprimál

 


Megvalósítás (100W feletti gép)

A rajzon jobbra fent látható a nemszinuszos munkadugattyú-pálya (a kisebb löket) és a majdnem szinuszos kiszorító-pálya (a nagyobb löket):

img src="http://www.ideje.hu/images/Energy/StirlingMotor/Membrane_beta_Stirling_m.jpg" alt="powerful membrane Beta Stirling Engine"

powerful

Ennél egyszerûbb kialakítást találtunk ki azóta. Egy LPG tartályból nagy esztergán könnyen kiszúrható alsó és felsõ részt. A kiszorító jöhet egy másik hasonló LPG tartályból, vagy 1-2 lemez hengerítve, a hideg oldalon, ill. köztük szigeteléssel. A membrán védelmét egy dupla-lemezzel is meg lehetne oldani, amik között víz folyik (kisebb helyigény, mint a csövek) - és egyszerubb kialakítás.

A dugattyú (pláne a forróoldali, ami az alfa stirlinget és az Ericsson gépet sújtja, a beta-stirlinget nem) komoly problémát jelent. Hosszú löket, kis dugattyúátmérõ esetén nagy nehézség a hõt bevinni. A nyomás növelésével a gond még súlyosabbá válik.

Ezért nagy munkadugattyú mellett döntöttünk. Vastag gumiabroncsú kerékpárgumi(ka)t használhatunk a munkadugattyúhoz. Alternatívaként rugalmas (pl. szilikongumi) csõbõl tekert spirált is használhatunk (a rajz jobb oldalál látszik). Minden esetben hidegvizes rézcsövek mögé rejtjük, hogy minél kevesebb meleget kapjon szegény gumi.

A gumit / membránt kívül víz (közvetlenül), belül pedig csövekben áramló víz hûti / védi. Természetesen a gép hideg részében lakik. Pár Watt mechanikus munkát eszik (1/sec összenyomásához ennél kicsit több kell, de a rugalmasságának köszönhetõen egy részét visszakapjuk). Természetesen több gumit használhatunk a löket növelésére, ami a gép költségét csak minimális mértékben növeli - teljesítményét viszont nagymértékben.

Azóta egy még egyszerûbb kialakítást gondoltunk ki, ahol a munkadugattyúra és a házra 1-1 bilinccsel végtelenített szalagot (nem feltétlenül rugalmasat: lehet szövetbetétes, olyasmi, mint amit a berquist, kolofol.hu stb... árul) bilincselünk.

  • tervezett nyomás (abszolút): 1bar .. 2 bar között (vagyis a kisebbik nyomás kb. atmoszferikus. A gumiabroncs egyébként egyirányú szelepként üzemel: ha a hideg állapotbn lecsökkene a nyomás a környezeti alá, a gumi levegõt enged be.
  • furat: kb 400mm (1256 cm2 felület)
  • löket: kb 10-20mm ( / gumi, összesen 3-5 cm)
  • lökettérfogat: 1250 .. 2500 cm3
  • egy ütem alatti munka: 125J, ill. 20mm löket esetén 100 kPa * 0.0025 m3 = 250J
  • vagyis másodpercenként 1-2 ütem esetén 100-400W teljesítményre lehet számítani - guminként !
    • Nagyobb, 26" -os gumival elérhetjük az 500W-ot guminként. 15-20 gumival (az már 150mm-es löket) a 7-10kW-ot el lehetne érni, kb. 200kg-os géppel (ami 40W / kg). De itt már a hõbevitel nagyon problémás. A prototípus kb 5-8 cm-es munkalöketû lesz.
  • erõ a munkadugattyún: 12730N  vagyis több, mint egy tonna súlyának felel meg ! A mechanikai kialakításnál erre tekintettel kell lenni (a FolyadékDugattyúsBetaStirling ilyen szempontból jobb)
    • a gép aljától komoly tartószerkezet vezet fentre, elsõsorban a himba (kétkarú emelõ) forgáspontjához.
    • a himba 2cm-rõl kb (minusz-)6 cm-re növeli az utat . A görgõk (25/52 mm ZZ-s golyóscsapágy?) a vezérmûsínen ilyen sugárváltozást fognak tapasztalni.

Kiszorító:

  • mindkét oldalon kúppal határolt (mint ahogy a munkatér is).
  • Bírnia kell a hõt. Nyomást viszont nem.
  • nem kell tökéletesen tömíteni - viszont azért jó tömítést szeretnénk, hogy a gáz nagy része a regenerátoron át menjen
  • kb 4-5cm magas. Útja szintén 4-5cm (a löket több, mint 2-szerese)
  • miközben a munkadugattyú expandál, a kiszorító behatol az expandáló munkadugattyú miatt felszabaduló holttérbe (ami ezáltal már nem is holttér !)
  • A kiszorítót a munkahenger közepén áthaladó d=12mm-es sima rúd vezeti.
    • a rudak görgök vezetik (kihajlás nemkívánatos!).
    • Másik irányban szintén: a munkadugattyúhoz hasonló megoldással, de eltérõ profilú sín.
    • szerencsére itt nincsenek ezer N-ok

Regenerátor:

  • részben a kiszorítóban: pár lamella (7/8 kör hengerpalást) megfelelõ kis lyukakkal, és fémforgáccsal
    • két oldalt valamiféle üveggyapot szigetelõanyag.
  • részben pedig kint: ez utóbbi elõnye, hogy a körül a füstgázokat ellenáramban tudjuk vezetni. Ez a hatásfokot növeli.

Rankin - kombinált ciklus

A tömítés hûtövize véletlenül vagy szándékosan bekerülhet a forró térbe. Ez gõzciklussal kombinálja a Stirling körfolyamatot.

  • mivel a nyomás és az expanzió mértéke viszonylag alacsony, a hatásfok ezzel romlik. 100 kPa 0.001m3 => 200 kPa  0.9 m3 => 150 kPa 1.2m3  (de még ha 100 kPa -on komprimálunk is): 15..180 kJ /  2258 kJ = 0.6 .. 8%
    • ami a Stirling gyakorlati hatásfokának legfeljebb kb harmada
    • 5-10 bar-os (kisebb furatú) gépben inkább szóba jöhet ez a kombinált ciklus, amikor a teljesítményigény nagyobb. De nehéz jó kompromisszumot találni, az igények a két üzemmódban nagyon eltérnek
  • viszont alkalmanként jól jöhet egy teljesítménylöket. (pláne, ha utána amúgyis leállítjuk a gépet)
  • a gõz kiengedésére (az expanzió után) szelepet kell használjunk. A prototípusba legfeljebb egy elektromosan vezérelt pneumatikus szelep jöhet szóba erre a célra.
    • ami egy kondenzátorba engedi a gõzt.
    • ne felejtkezzünk el a gõz mennyire balesetveszélyes.

 Az Aero-Steam engine család tudománytörténeti érdekesség. Gyakorlati jelentõsége alighanem csekély.


"Nyomásviszony" => hatásfok

Míg Ericsson ill. Brayton ciklusnál szabadon választhatunk nyomásviszonyt 1.5 - 30 tartományban, Stirling ciklusnál nem. Itt az elért magasabb/alacsonyabb nyomás aránya közvetlen kapcsolatban van a hõmérsékletek arányával - hisz a térfogat az isochor (isovolumetrikus / térfogattartó) állapotváltozások során közel állandó.

Példa: 100 => 155 kPa  esetén max hatásfok: 1- 300/ (300*1.55) = 35% - amit persze az összes "szivárgõ hõ" tovább csökkent. Beleértve azt, ami a füstgázokkal távozik, és azt, ami nem a gép különbösõ részein a nem rendeltetésszerû úton vándorol a melegrõl a hideg oldal felé.


Beta cikkek


Méretezés:  legalább 10 cm -es munkalöket ?

A Stirling motoroknál a hõ átadása az egyik legnagyobb probléma. Nagyságrendi becslés a furat-keresztmetszetre (m2) vetítve:

  • 80W / m2  / K * 500K => a hõbevitel Q = 40000 W / m2
    • a füstgáz => fal, fal=>munkagáz kettõs hõátadás miatt alighanem már ez is túl optimista, vagy bizonyos "alakoskodást" igényel
  • 40% hatásfok esetén a munka W = 16000 W / m2
    • összehasonlításképpen szelepes Ericsson gép 220 kW / 58 m2 = 3.8 kW / m2. ("4 dual-piston engines; the larger expansion piston/cylinder, at 14 feet (4.3 m) in dia). De itt a meleg dugattyút óvniuk kellett a megbízhatóság végett.
    • összehasonlításképpen gõzkazánok hõátadó felülete a gépek mechanikai teljesítményegységére: kb 2 négyzetláb / lóerõ, vagyis 16kW /m2
    • valszeg beta stirlingnél (ahol meleg dugattyú nincs: a meleg oldal lehet tényleg jó meleg) levegõre 4-8 kWe / m2, He vagy H2-re 8-16 kWe/m2 értékkel lehet számolni. Ha alakos, bordás kialakítás megvalósítható, akkor ennek akár többszörösével is.
  • 2 Hz = 120 RPM esetén 16000 W-nál egy munkaütem / 8000 J / m2
  • 100 => 180 kPa (kompresszió => expanzió) esetén deltaP = 80 kPa, vagyis V=0.1m3 vagyis (mivel a furat 1m2) a löket 10cm

Ha nagyobb nyomású gépet készítünk, akkor sem tudunk bonyolult alakú hõcserélõ nélkül több hõt bevinni. Vagyis a deltaP magasabb, a löket arányosan kisebb lesz. Ami teljesen feleslegesnek látszik. Alacsonyabb fordulatnak viszont van értelme. Ehhez hosszabb löket tartozik. Egy 4m-es dugattyúhoz alighanem majdnem 1m-es munkalöket tartozik. (a Beta-Stirling kiszorító lökete pedig 2-3x akkora)

  • Alacsonyabb nyomás, pl. 60 => 140 kPa (ami 100 => 233 kPa aránynak felel meg) még inkább használható:
    • falvastagságot lehet vele megtakarítani, és a löket nem növekszik meg túlságosan. De bent a hõcsere nagyobb közegnyomás esetén jobb.

Magasabb fordulatszám esetén szintén a löket csökken, tehát a jóval magasabb fordulatszám is felesleges ? Nehéz is lenne más okból is...

A Stirling egyik elõnye, hogy alacsony nyomás és kis veszteségek mellett is jó hatásfokot el lehet vele érni: ha a hõcserét és a gép mechanikáját + tartószerkezetét tudjuk "finanszírozni". 500 EUR / kW alá menni nehéz lesz - eleinte azt elérni is: de ez már igen jó érték.

  



Created by: cell. Last Modification: 2010-01-03 (Sun) 10:54:02 CET by cell.