Random Images

Print

FuVoka

TeslaTurbina TeslaTurbina egyik legkényesebb része a fúvóka.

A fúvóka feladata, hogy nagy nyomású, kis sebességű gázból nagy sebességű (akár hangsebesség feletti "folytott" = "choked") gázáramot csináljon. 

GázEjector egy nagyobb nyomású gáz segítségével komprimál / mozgat alacsonyabb nyomású gázt a közepes nyomású térbe.


Adiabatikus izentróp expanzió

  • Adiabatikus = hõcsere nélkül
  • izentróp = veszteség nélkül (turbulencia elkerülése)

Ha nem rontjuk el nagyon a bemenetet, akkor jellemzõen a turbulens veszteségek a szûkület után lesznek, ahol elkezd tágulni. Nagyon óvatos, 3 fokos (azaz 19mm-en  1mm-t tágul: mellesleg a vízszintessel ilyen szöget zár be a leszálló repülõk pályája a megközelítés "approach" során).

Ki tudjuk számítani, hogy adott p2 => p1 expanzió során milyen T2 => T1 hõmérsékletcsökkenés következik be adiabatikus tágulás esetén. NTC hõmérséklet érzékelõkkel  képet alkothatunk arról, hogy mennyire sikerült ezt megközelíteni - ill. összehasonlító mérésekre is jó. Akkor fogjuk a legalacsonyabb kilépési hõmérsékletet mérni, amikor a mérleg (vagy Pitot-csõ) a legnagyobb súlyt / nyomást mutatja.


Expanziós fokozatok száma "impulse" turbinákkal

Alapadatok a becsléshez: 0.8kg levegõ lép be FaGázTurbina -ba és 1kg füstgáz lép ki. A hiányzó 0.2 kg részben az üzemanyagból jön, részben pedig (az üzemanyagban levõ ill. bepermetezett) víz forráshõjével tartjuk elfogadható értéken a kilépési gázhõmérsékletet.

0.8kg levegõ elégetésekor kb 0.8/14.7 * 40 = 2 MJ égéshõre számítunk. Benzinnél / propán-butánnál kicsit többre, fánál kicsivel kevesebbre (nem annyival kevesebbre, mint amennyi az égéshõ eltérése: 16 MJ/kg ill. 44 MJ / kg mert itt egységnyi levegõvel nem pedig egységnyi üzemanyaggal számolunk ).

A gázturbina turbináján legalább 30%, vagyis 600 kJ tengelyteljesítményre számítunk. (ezzel a kompresszor igénye miatt a véghatásfok jó ha 20% lesz)

1kg gáz 300m/s -on E=m/2* v*v = 45000 J a mozgási energiája.

600m/s -on, ami hangsebesség feletti: 180000 J  kb. ez az impulse turbinával egy fokozattal kinyerhetõ maximális energia. Efelett a veszteségeket aligha tudjuk alacsonyan tartani. A rotorsebességet igyekszünk hangsebesség alatt tartani, és a gáz relatív sebességét a forgó rotorhoz képest szintén.

Vagyis 5-10 fokozatra van szükségünk - sorba kapcsolva. Ez erõmûben (>3MW) nem gond, de mikroturbinánál igenis probléma.

Reaktiv turbinánál jobb a helyzet - remélem....


 

Rakétatechnikában elég jól kidolgozták az alapjait, de nem árt, ha mérünk is, pláne, ha házilag készítünk fúvókát, pl. 6/4mm -es csõ lapításával (ami nem túl jó).

img src="http://ideje.hu/images/Energy/NagyFordulatuGenerator/FuvokaMeropad_m.jpg"

  • A gõzfejlesztõ lehet pár csõ. Lásd GozKazan
  • A tápvizet táplálhatjuk akár hidrofor tartályból (5..8 bar nyomás, ha felfújjuk a tetején levõ szeleppel), akár hálózatról (kb 5 bar nyomás)
  • a mérés elõtt a betáp csapját (a rajzon ez nincs rajta) el kell zárni !!!

Mérjük

  • az idõegység alatt kiáramló gõzt, a két mérleg idõszakonkénti leolvasásával
  • a nyomást
  • a fúvókára ható erõt (a nyugalmi súly felett). Ez a kiáramló gáz tömegármának és sebességének szorzatával arányos (az erõ - ellenerõ elv miatt)
    • érdemes inkább adott magasságról (pár cm) merõlegesen a mérlegre fújni, és ezt mérni

 

Csináltunk egy kis fúvókát (1kW-nál nem nagyobb alkalmazáshoz) 6/4mm-es korracél csõ lapításával. 6bar-os levegõvel próbáltuk ki, érzésre igencsak jól fújt (valószínûleg szubszonikusan, de ezt nem tudjuk biztosan).

img src="http://www.ideje.hu/images/Energy/NapTukrok_m/Fuvoka_2901.jpg"

 

Úgy néz ki, hasonló történt mint vele (sajna nem egyértelmû, hogy mekkora turbinával érte el a 13 Hp-t és milyen hatásfok mellett): "the maximum no load speed I was able to obtain was 6780 RPM. With the new super nozzle the maximum speed is now 20000 RPM! Thus proving beyond any doubt that my original nozzle was a piece of junk." Vagyis, ez a képen látható is a vacak kategória. Bár mi ezzel is elértük a 20000 RPM fordulatot, nagy sûrített levegõfogyasztás árán. A szûkület után sokkal finomabb tágulás kell, mert itt akár 220m/s-ra vagyis 800 km/h -ra gyorsul a közeg, a turbulencia könnyen felemészti az energiát.

 

Számítások:

általában p=1MPa azaz 10bar nyomással számolunk, ez házi készülékeknél közepes, ipariaknál kis nyomásnak számít. A nyomás növelésével az áramlás gyökösen növekszik. (mind a térfogatáram, mind az áramlási sebesség).

P= p*V/t = 1MPa * 1m3/sec = 1 MW  ami nem a házi kategória (bár a turbo audim maximálisan kb. 1MW hõt termel). 1m3 helyett 1 liter (/sec) már a használható kategória:

P= p*V/t = 1MPa * 1L/sec = 1 kW

A 4mm-es csõ keresztmetszete A=12.57 mm2, 1L/sec térfogatáramnak 79.6 m/s -os (~80m/s) áramlási sebesség felel meg.

A*v=12.5mm2 * 80m/s = 0.001m3 /sec = 1L/sec

Amikor a fúvókán ez kilép, és nyomása tizedére, 100kPa-ra csökken (ilyenkor mennyit hûl ?) sebessége sokszorosára növekszik (bizonyos esetekben szuperszonikusra).

 

Szükség lesz (a fenti mérleges) mérésre is.


ta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="Content-Type" />

GEK szerinti 30-35 m/s levegő befúvó fúvóka FaGázosító-hoz:

  • legalább 5-6 cm vízoszlop nyomásesés (600 Pa)
  • 6kg / h biomassza esetén (x1.6=) 9.6 kg /h levegő ami 520C környékén kb 21 m3/h vagyis a fúvóka szűkület átmérője kb. d=14.7mm ha 35m/sec -ot akarunk

Linkek

 

 

 

 

 



Created by: cell. Last Modification: 2010-06-20 (Sun) 17:07:49 CEST by cell.