Random Images

Print

LegKondicionalas

Az elektromos energiafogyasztás csúcsa éppen nyárra esik, amikor a légkondícionálókat tömegesen üzemeltetik - gyakran az elektromos hálózat túlterhelésének a határán. Más szóval, amikor a legtöbb hõ olcsón rendelkezésre áll, akkor égetünk el a legtöbb szenet azért, hogy az égéshõ kb 11%-a elektromos energiaként eljusson a légkondícionáló berendezés kompresszorához. (az égéshõ kb. 1/3-ból lesz elektromos energia, és annak kb. 1/3-a jut el a fogyasztóhoz a sokszori fel-le transzformálás következtében).

Ez szorosan összefügg az egész súlyosan manipulált, fenntarthatatlan és végeredményben nem túl bölcsen kialakított energiagazdálkodásunkkal.

Gondoljuk végig, hogyan lehetne ezt értelmesen csinálni.

Pl. miközben

  • NapKollektor -t üzemeltetünk
  • a hõ segítségével abszorpciós hûtõt üzemeltetünk
  • és/vagy elektromos áramot fejlesztünk (a turbina hulladékhõje, fáradtgõze még simán tudja fûteni az abszorpciós hûtõt)
  • a maradék hõt eltesszük télire: lásd  HoTarolas
  • mindezt a légkondícionálni kívánt helyhez közel, néhány km távolságban (nem néhányszáz)

Az irodalom tanulmányozása alapján úgy tûnik, hogy

  • 60C alatti hulladékhõ hasznosítása nehézkes - akár közvetlenül hûteni akarunk vele, akár tengelyteljesítményt elõállítani.
  • 150C felett pedig nagyon egyszerû.
  • a köztes tartományban a körülményektõl függ (mind a súly, a térfogat, a költség)

Autóklíma gazdaságosan ?

Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a naptükrökkel (amivel 1000C feletti hõmérsékletet is könnyen elõ tudunk állítani), hanem a gépjármûvekben is nagy mennyiségû hulladékhõ áll rendelkezésre jóval 150C felett - a kipufogóban. Valójában a gépjármûvek belsõégésû (benzin/gáz/diesel) motorja nagyrészt 350C feletti hulladékhõt állít elõ, amit kipufog. Erre megy el az égéshõ 65-75%-a. Csak 20-25%-a hasznos tengelyteljesítmény. További hulladékhõ a vízhûtéssel távozik - ami viszont 80-117C -nél ritkán melegebb (ezért annak feldolgozása körülményesebb, mint a kipufogó hulladékhõjének).


Kompresszoros hûtõgép értelmesen ?

A legtöbb kompresszoros csoda igen ostobán expandáltat: energia megy veszendõbe.

  • Ericsson cycle machine United States Patent 4984432 A szabadalom most, 2009 októberében jár le. 2 folyadékgyûrûs szivattyút használ: egyet kompresszornak, egyet expanzióra. Folyadékot keringtet: bepermetezi a gázba. A gázkörben rekuperációt használ. Hõszivattyúzásra nagyon alkalmas, egyszerû és gazdaságos - motornak is használható, de motornak kevésbé fényes.

 


 

Fontos lenne ezeket részletesen elemezni.

  • a gépkocsiban a helyigény
  • a napkollektor esetében pedig azt, hogy a tipikusan 1-10 km-re levõ épületek klimatizálása hogyan / mennyiért oldható meg, és ez hogyan kombinálható össze legjobban az elektromos energiafejlesztéssel és a HoTarolas -sal

 

 

 

 



Created by: cell. Last Modification: 2009-10-13 (Tue) 22:31:42 CEST by cell.