Random Images

Print

StirlingMotor

A Kokums svéd tengeralattjárók Stirling motorja nem publikus. A(z általam ismert) legjobb leírás jól sikerült Stirling motorról az ASE (Automotive Stirling Engine). Ez egy 1000-4000 RPM-es, 60kW-os, 38%-os gép (a meleg oldal 820C). Fajlagos teljesítménye és sorozatgyártási költsége 1kW-ra kb 4kg ill. 300 USD (1997-es áron, betanított munkás kb ~50 órányi munkabére). Nyilván a költség sorozatgyártásban alacsonyabb (a cikk szerint hasonló dízellel összevethető, szerintem a dízelnél legalább kétszer drágább), prototípusé magasabb. Persze Stirling motornak nem a legfontosabb alkalmazása ez. Jó dinamikát egyébként a gáz közepes nyomásának szabályozásával értek el (és persze a nyomatékváltót is megtartották). Nagyon figyelemreméltó írás !


Kezdjük a fenti ASE cikkel ! A lentiek jó része (sajnos) korábban, az ASE ismerete nélkül íródott.

Olvassuk el elõször a KalorikusGépek oldalt.

A legfontosabb tudnivalók az

  • EricssonCiklus ami isovolumetric (isochor) helyett isobar melegítést és hűtést használ, ezért a nagy felületigényű hőcserélők megvalósításakor nem köt minket a holt tér nagysága. Ez a hagyományos kalorikus gépek királya - de szelepet és forró dugattyút is tartalmaz
  • Folyadékdugattyús alfa-stirling talán a legegyszerűbb kalorikus gép. A legtöbb dugattyús/térfogatkiszorításos géppel szemben mozgo/csuszo tömítés nem is feltétlen kell hozzá. Egy U-csőben oszcilláló folyadék mozgatja a gázt (pl H2 vagy He) egy hideg és egy meleg tér között (regenerátoron át). A nyomás egy alsó és egy felső érték között változik. Két visszacsapószeleppel folyadékot (vagy gázt) pumpálunk egy alacsony nyomású hidraulikus tartályból egy magas nyomású tartályba, jellemző nyomásviszony 1.2 - 1.7.
    • Pl. dugattyús expanderrel a gáznyomást forgómozgássá alakítjuk (pl. szokásos "vane type pump", ritkább az "external vane pump")
    • vagy Hidraulikus motorral alakítjuk forgómozgássá alakítjuk. A vízturbina is szoba jöhet. A víz sűrűsége 1000-szer nagyobb a levegőnél, viszkozitása csak 20-50x nagyobb (a lényegen nem változtat az sem ha hidrogénhez vagy He-hoz hasonlítjuk). Míg egy 86%-os gázturbinához iszonyatos sebességek, szilárdságok és anyagtechnologia szükséges, egy azonos hatásfokú vízturbina (sokkal kisebb hőmérséklet és belső erők miatt) akár kisiparilag is kivitelezhető. Reakcios turbina esetén (a két visszacsaposzelepen túl) csak egy szimmering-tömítést igényel : "Impulse turbine" esetén még ez sincs (ha az elektromos generátor egy harangban/légüstben foglal helyet a turbina felett).
    • vagy több fokozatot sorbakapcsolunk a nagyobb nyomásviszony érdekében, és hűtőgépként (esetleg hőszivattyúként) használjuk. Hűtőgépnek (heat-driven heatpump) használva az abszorpciósnál jobb hatásfokú. Hőszivattyúnak a téli fűtéshez az AbszorpciosHutogep egyszerűbb, a jósági fok ott kevéssé problémás, hiszen 0.7 helyett a meleg oldalon 1.7 már nagyon kedvező ha a bemenet olcsó hőenergia; és télen egyébként is a gépet inkább elektromos energiára használnánk CHP üzemben.
  • FolyadékDugattyúsBetaStirling (a tervezett kétdugattyús minimális anyagköltség mellett -igaz, munka az van vele sok- 500..1000W körüli) és membrános  BetaStirling, ahol egy >100W-os membrános beta Stirlinget ismertetünk. A beta jobb hatásfokú, mint a gamma, és nem igényel forró dugattyút,
  • mint az alfa.  Robert Stirling eredeti 1816-os szabadalmában ismertet egy beta Stirling motort, ami a (kissé túlbonyolított) kihajtást leszámítva ma is megállja a helyét
  • és GammaStirling oldalakon.

A fentieket ne hagyjuk ki !

Stirling motor ismertetõ (fénykapu cikk).

A Stirling alapjai (pl. a regenerátor fontossága - igaz, számok nélkül. Nagyon is igaza van)

Holt tér: a gépnek ill. a regenerátornak az a része, ahol expanziókor viszonylag alacsony, vagy kompressziókor viszonylag magas hõmérsékletû gáz található. Ez ugyebár nemkívánatos: a teljesítményt és a hatásfokot csökkenti.

A Stirling motorban a munkaközeg nem hagyja el a készüléket. "Csak a hõt kell beadni egyik ponton, és kivenni a másikon" - mindezt a holt tér minimalizálásával. Ez általában igen körülményes, és a stirling motorok teljesítménysûrûségét W / kg -ban mérhetjük (10-20W / kg már igen jó!), a gázturbinák és TeslaTurbina kW / kg -ja helyett. Röviden az a probléma, hogy a nagy felületet igénylõ hõcserét Stirling motorban (a dugattyú lökettérfogatához képest) igen kis belsõ térfogatban kell megvalósítani (regenerátor + hõbevitel). Ugyanerre  Ericsson ciklus esetén ( gázturbinában vagy dugattyús, szelepes gépben) tetszõleges térfogat áll rendelkezésre.

Összefoglaló - következtetés hosszas elemzés után (ha használható, 40+ W-os motort akarunk, nem csak jópofa játékot):

  • ha tudunk forró dugattyút (dugattyúgyûrûvel, vagy hurkás harmonika hengerrel) készíteni, akkor az alfa-stirling helyett Ericsson ciklus-ú dugattyús gépet készítsünk.
    • A Stirling 1.1 - 2 -es nyomásviszonya helyett 2-6 (vagy nagyobb) nyomásviszonyt elérhetünk. Ez jobb fajlagos teljesítmény (súly, ár) vagy hasonló költségek mellett nagyobb teljesítmény és jobb hatásfok.
  • a regenerátor nélküli Stirling-eket, beleértve a forgó kiszorítósat az alacsony hatásfok miatt felejtsük el. Ezekkel a regenerátor nem segít, ezért túl sok hõt kell kivenni: nemhogy a 20-40%-ot, de a 3-8% hatásfokot is nehéz elérni (általában éppen azt szokás elérni, hogy önnfentartó, 0% hasznos munkát szolgáltat, vagy mondjuk 1-3%-ot egy ventillátor meghajtására - ami csalóka, mert a névleges fordulatszám feléhez 1/8 teljesítmény kell!).

Wikipedián (?) láttam egy emberi léptékû, állítólag "55 kW -os" stirling motort, ott gázégõvel hevítették. (lehet, hogy 55 kW gázhõ és kb 10kW elektromos teljesítmény ? Legalábbis hihetõbb lenne). Vagy pedig 100-200 bar körüli nyomással dolgozott.


 

Kb 80..150W-os Stirling-motor építhetõ 2-hengeres (eredetileg 1.8kW-os) V2-es (90 fokos hengerelfázisú) kompresszorból: video szinte hihetetlenül egyszerû módon: a visszacsapószelepek lezárásával, és fémforgáccsal megtöltött regenerátor (-csõ) alkalmazásával. Használtan beszerezve kb 1000 EUR / kW végeredmény. Aki még nem épített Stirling gépet, mindenképpen ezzel kezdje ! Érdemes 5bar-os H2-vel megtölteni (ne robbanjunk fel közben!). Stirling motorként az eredetinél kisebb fordulattal üzemeltethetõ elfogadható hatásfokkal.

Kötelezõ olvasmány: Ericsson ciklus igaz, hogy van benne szelep, de a legkisebb játékokat kivéve ez megéri az egyéb elõnyök miatt. A Stirling-Stirlinghez képest Nagyobb térfogat áll rendelkezésre a hõcserére. Mellesleg az Ericsson ciklus használható:

  • zárt körfolyamatban (ahol az alacsonyabb nyomás is jó magas) külsõégéssel
  • nyílt körfolyamatban (ahol az alacsonyabb nyomás a légköri ~1bar) belsõégéssel

Általános ismertetõ - korábban nem láttam ehhez fogható jó összefoglalást. Apróság: a Rankine ciklusnál fel van cserélve a toluol és a vízgõz (de ez a szövegbõl kiderül).

Ahol gyakorlati fejlesztés folyik: lásd Archimedesz project.


Philips 200W-os Stirling generátor

Becslés: kb. 40kg lehet (~5W/kg), kb. akkora, mint egy 1kW-os benzinmotoros generátor.

  • eredetileg a hadiiparnak készült (és/vagy polgári rádiók táplálására - végülis mindegy)
  • ezen oldal szerint 55mm-es furat, 27mm löket vagyis 5.5 ** 2 * pi /4 * 2.7 = 64 cm3
     
  • a csõkeret egyúttal nyomástartály. 160..200 psi-re kell felnyomni, hogy elinduljon.
  • Az indítása elég macerás
  • a kompresszora olajos, utána van egy olajlecsapató tartály. (melegen megégne még a szilikonolaj is)
  • nem nyilvánvaló, hogy Stirling vagy Ericsson zárt-ciklusú (a forró dugattyú hova üríti, és a hideg dugattyú honnan szívja a levegõt)
  • semmi jel nem utal arra, hogy H2 vagy He lenne a munkaközeg (minden bizonnyal levegõ)
  • kerozinnal megy. Persze más hõforrásra is átalakítható (ha az többszáz Celsius)
  • a hozzászólások között találtam: 180 W , 1500rpm (engine), 0.4l of kerosine per hour, don't know about displacement , originally air is working gas
    • ez reálisnak látszik. Kb annyit fogyaszt, mint egy 680W-os benzines motor (a 2kW-osakra ~1.2liter/h -t szoktak megadni) szóval folyékony üzemanyagra az Otto motor is (sokkal) jobb.

Teljesítmény becslés

  • Munkahenger: mondjuk 0.5L-es lökettérfogat (tipikus 2L / 4 hengeres autó dugattyúja).
  • 200 kPa nyomáskülönbség az expanzió és a kompresszió között.
    • Ha 4 bar => 6 bar sikerül, az már Stirling motornál nagyon jó (ehhez a munkaközeg jelentõs részét 2x-es T-re kell melegíteni. Ericsson ciklusnál nem nagy kaland, de Stirlingnél az).
    • Ha csak 10=>12 bar megy, még az is elfogadható (hatásfok) lehet.
  • 0.5L * 200kPa = 100J
  • 240 RPM vagyis 4 Hz esetén (ne nagyon számítsunk 300 RPM-nél nagyobb fordulatra: nem lehetetlen, de ezeket nem érdemes 1000 vagy nagyobb fordulatra méretezni, pláne, ha a tartósság is szempont): 400W. A mechanikai veszteségek után kb. 300W
  • 4 henger esetém: 1200..1250W (4 hengerrel kisebb mechanikai veszteséget elérhetünk jó elrendezéssel)

 


Játék: ForgóStirling  (English page: RotaryMoonStirlingEngine)


 

Egy másik helyen naptükrös alkalmazásnál a wikipedia azt mondja, stirling motorral tartják a hatásfok rekordot 31% (gondolom körfolyamat-hatásfok) értékkel. Ez a "rekord" kissé túlzás, mert még fosszilis égetésekor is elérték a 60%-os hatásfokot kombinált ciklusú (azaz GázTurbina és hulladékhõjével GozTurbina), NapKollektor-ral pedig két okból is jobb hatásfokot lehet elérni, mint fosszilis égetésével: magasabb hõmérsékletet tesz lehetõvé, és mivel nem kell friss levegõt szívni, alacsony nyomásviszonyú GázTurbina alkalmazható (pl. 8bar He => 15bar He) anélkül, hogy a méretek nagyon megnövekednének (1bar levegõ => 1.9bar kis fajlagos teljesítménnyel járna).

Az a vezérlési megoldás látszik praktikusnak, ahol a lendkerék két oldalán van a két dugattyú-hajtókar (összehangolt) vezérlése.

  • Stirling Engine Cycle - video1
  • Biomass car Stirling motorral, bár Rankin ciklussal (gõzmotorral) vagy FaGázosító -val többet tudna kihozni azonos súlyból.
  • video2
    • csak a munkadugattyút kell tömíteni. A kiszorító lazán illesztett (terelgeti a gázt), azt nem kell tömíteni.
    • ebben nincs regenerátor. Ezekben általában nincs. Ez igen rossz hatással van a hatásfokra !
    • Ha a regenerátor tényleg fontos (ami esélyes!!!), akkor a 90 fokos elrendezésû 2 dugattyús "alpha" megoldás marad

A bonyolultabb "rhombic-drive" meg ilyesmi inkább maszturbációnak tûnik (feleslegesen sok csapágy és alkatrész; a himbás megoldásnál is jóval bonyolultabb), elõnyét megmondani nehéz. Az, amikor a dugattyún átmegy a kiszorítónak a vezérlése (rúdja), igazi kretén elrendezés (tömítések szempontjából).

Több helyen azt írják, a regenerátor nagyon fontos a jó hatásfokhoz. Ez a gép is menne, regenerátor nélkül is, de roppant lassú forgás engedhetõ meg a jó hõcseréhez, ezért vagy a hatásfok, vagy a fajlagos teljesítmény gyalázatos.

Másik különbség, hogy kell-e bele dugattyúgyûrû vagy sem. Sok esetben membránnal helyettesítik (pl. ha játékról van szó: gumikesztyûvel).

Cell nem tervezi stirling motor (vagy akár számítógépes modell) készítését. De azért csak gyûjtsétek a tapasztalatokat, linkeket. Ha valaki ilyet épít, pláne, ha 1kW körüli méretet eléri, feltétlen számoljon be róla.


Holt tér hatása: becslés

Egyszerű modell segítségével becsüljük meg a holt tér hatásfokra gyakorolt hatását. A holt térben (a regenerátorban és az egyéb holt térben) köztes hőmérséklet uralkodik:

Kompresszió:

  • 8V => 6V 400K
  • 1V 500K
  • 1V 700K
  • 1V 800K

Expanzió:

  • 1V 400K
  • 1V 500K
  • 1V 700K
  • 6V => 8V 800K

pV = nRT alapján, minden térrészre különfelírva, ha az egész térben állandó nyomást feltételezünk - és persze szumma(nR) = állandó

Középhelyzetben p nyomás a T hőmérséklet V szerint súlyozott átlagával lesz arányos: 480K ill. 720K ami 33% termodinamikai hatásfokot sugall... (egyébként 100 / 150 kPa értéknek felel meg, ami majdnem egyezik John Ericsson a Caloric ship mérnökének adott "max +8 psi", azaz 155 kPa instrukcióval - igaz az nem Stirling hanem Ericsson ciklusú volt). Az kétségtelen, hogy a holt tér a kivehető teljesítményt csökkenti. De hogyan hat a hideg oldalon kiveendő hőre ? Mert ha esetleg az is arányosan csökkenne, akkor a hatásfok magas maradna - sajnos nem ez a helyzet: magasabb nyomáson komprimáláskor (az isotherm hőmérséklet megtartásához) több hőt kell kivenni (egészen pontosan a bevitt mechanikai munkát) vagyis a hatásfok romlik: kb. a súlyozott hőmérsékletek szerint.

A schmidt modell mit mond ?


Szelepes megoldás

Végh Ferencnek valami Stirling (és gõz) megszállott ismerõse azt hozta ki, hogy az egyik legjobb Stirling elrendezés:

  • "double acting", vagyis a munkadugattyú mindkét oldalára vezetünk gázt. A két oldala legyen 1 ill. 2
  • Vannak meleg (H=Hot) és hideg (C=cool) hõcserélõk (regenerátor vagy rekuperátor??). A dugattyú 1,2 oldalát is beleszámítva tehát H1, H2, C1, C2
  • és az ezeket az adott 1,2 hengeroldallal összekötõ szelepek - most nevezzük õket hasonlóan H1, H2, C1, C2
  • persze ha jól értettem telefonon
  • fog ez így mûködni ? Vagy a H nem töltödik meg rendesen ? Esetleg nincs ideje felmelegedni, ezért H1-1, H1-2, H1-3 .. ra is szükség van, amiket felváltva használunk (töltünk meg hidegebb gázzal, és engedjük ki a melegebb gázt) ?
  • TODO: rajz

Ennek ciklusa: (mikor ezt írtam, nem igazán tudtam összevetni az Ericsson ciklussal; ezért lehet, hogy Ericsson ciklusú "Stirling" gép - nehéz eldönteni)

  • H1, C2 (1. oldalba meleg gáz áramlik, a dugó a 2. oldal felé mozdul)
  • a ciklus vége felé nyit H2
  • H2, C1 (2. oldalba meleg gáz áramlik, a dugó a 1. oldal felé mozdul)
  • a ciklus vége felé nyit H1

Hogy mennyire a "ciklus vége felé", ez jó kérdés (sok tényezõtõl függ).

Elõnye a 2-dugattyús 90 fokos "alpha" megoldáshoz:

  • a dugattyú mindkét irányba dolgozik (kisebb súrlódással több hasznos munka)

 

Hátránya:

  • dugattyú-hajtókar nehézkes
  • fajlagos teljesítménye nem nagyobb, mint hasonló méretû alpha-stirlingnek (vagy igen ???)
  • szelepvezérlés kell hozzá

Lásd még: minto kerék (ahol szintén nem hagyja el a közeg a szerkezetet, de kétfázisú "Rankine": folyadék ill. gáz fázis is van). Mivel a nyomást nem használja ki hajtásra kellõképpen, csak amennyi a hidrosztatikai nyomáshoz kell (felnyomja a gépen belül: 10m-es keréknél ~1bar; a szokásos min 10bar-os Rankinhoz 100m magas óriáskerék gép kellene!), ez eredeti formában csak játék. (a Heron-labda elég nagy fordulat esetén már komolyabb energiaátalakító lehet !)


Úgy tudom a magyar fejlesztésű solo-duo autóba stirling motort is használnának erőforrásként, és már van is működő egységük (persze nem sorozatban).

Vajon

  • Milyen teljesitmenyu
  • terfogatu
  • tomegu
  • hatasfoku ?

A leghuteses motoroknal az egesho kb 10%-at kell leghutessel elvezetni, mert (ha 20%-a a tengelyre kerul) a 70% a kipufogon megy ki. Ha a ho 100%-at kell elvezetni a gaz elvezetese nelkul, az biztosan nagyon problemas es draga.

Az a tippem, hogy 40kW -ra egy fa/vegyes-tuzelesu GozKazan  -t és TeslaTurbina -t (vagy akár RadiálDugattyúsMotor -t kisebb súlyban és térfogatban összehoznánk, mint stirlingmotorbol egy benzinest. (tehat a fatüzelésû égésteret és benne a csõkazánt kisebben kialakítjuk, mint a stirling-motornál a hõelvezetést).


 Ha valakinek vannak konkrét adatai, vagy akárcsak becslései, rója ide.

  • Itt egy 3.7kW-os, több száz kg. (1 tonna alatt). kb 10..20W / kg
  • egy 100kW-os eszerint kb. akkora, mint a egy hasonló dízel (egy ilyen turbodízel kb. 250 kg-os ? egy szívó max 400 kg-os. A dízel eléri a 250W/kg-ot, a Stirling inkább a 25 W/kg-ot)
    • hiszi a piszi ! Mekkora nyomáson dolgozik ? 60 bar ? A gond, hogy a dízelessel vagy a gõzgéppel ellentétben itt sokkal nagyobb térnek kell nyomásállónak lennie. És a fordulat még alacsonyabb.

 


Folyadékdugattyús alfa-stirling

Ha fluidyne pumpaként használjuk, akkor 1bar körüli nyomáson jár, kis fajlagos teljesítménnyel.

Viszont hidraulikus motorhoz nagyobb nyomásra méretezett rendszernél a fajlagos teljesítmény jóval nagyobb lehet. A folyadékdugattyú kis súrlódással jól tömít nagy nyomás esetén is.

 

 



Created by: cell. Last Modification: 2010-10-15 (Fri) 00:38:19 CEST by cell.