Random Images

Print

AutoGenerator

NagyFordulatuGenerator -ként, ha nem is 30-60000 RPM -en, de bizonyos gépjármûvek generátorai 10-20000 RPM-ig használhatók.

Általában gyorsítóáttétellel (pl. 2x ... 3x), ékszíj vagy poly-v ékszíj hajtással vannak ellátva.

Tipikusan 60-180A

  • 14.7V  vagyis 800W .. 2646W elektromos teljesítményt tudnak leadni.
  • nagyobb fordulaton akár 120V -on 7200W (60A) .. 21600W (180A) -ot tud leadni típustól függõen, lásd feszültségszabályzó megbuherálása
    • 50-60V körül akár hegeszteni is lehet a kimenetével
  • ill. buszoknál, teherautóknál 29.4V az alap, de dízelmotoroknál kisebb a maximális fordulatszám
  • vannak kisebb 45-50A-es típusok is, lehet, hogy a Suzuki-é is ilyen

Míg egy HaziSzelKerek alkalmazáshoz messze nem optimálisak:

  • fordulatszámuk túl magas
  • már a gerjesztés megeszik kb. 2A * 12V -ot

TeslaTurbina -hoz sokkal inkább alkalmasak. Tulajdonképpen kész, kiforrott megoldást jelenthet, minimális költségvonzattal. Közvetlen menesztéssel kapcsolnánk, az ékszíj veszteségét elkerülve. Hosszabb távon NdBFe mágneses generátorokkal jobbat tudunk csinálni, de a fejlesztés elég költséges.

 


Feszültségszabályzó és egyenirányító

kb. 1:10 arányú fordulatszámtartományban képesek üzemelni, pl. 700 .. 7000 RPM motorfordulat között. Ez 1750 .. 17500 RPM generátorfordulatszámot jelent 2.5-szeres gyorsítóáttétel esetén.

  • Vagyis egy tekercse ha 1750 RPM-nél képes 15V-ot adni
  • másképpen egyenirányítva +-15V -ot is tud (tekercsenként 2 db kondi és két db min 3A-es schottky diódával).
  • Ha a három tekercset külön egyenirányítjuk, és utána kötjük sorba, 3x30V = 90V-ot tud már 1750 RPM-en.

Ha megbuheráljuk a feszültségszabályozóját, hogy ne vegye vissza annyira a gerjesztést, akkor 17500 RPM-en akár 6-szoros feszültséget, 120V..140V-ot is kaphatunk, míg a generátor (pl. 70A) maximális árama továbbra is él: vagyis 8kW körüli teljesítményt vehetünk ki Ezt a http://islandcastaway.com/stuff/windpower/Alternator%20Secrets.htm teljes mértékben megerõsíti.

Továbbá ha a csillagpontot szétválasztjuk, és minden tekercshez +- egyenirányítót (2 dióda + 2 kondi) teszünk, és ezeket sorba kötjük, akkor  120 * 3 * 1.15
ans = 414V DC-t is kaphatunk. Persze a kivehetõ teljesítmény ezzel nem növekszik, mert az áram csökken. Csak a ~230V  elõállításához alkalmasabb feszültséget kapunk (trafó nélkül is megoldható !)

  • A fenti 1.15 szorzó a megváltoztatott egyenirányítás, konkrétan 120fok helyett 180 fok miatt adódik: 2/ ( 2 * sin(60 * pi/180))
  • a diódák feszültségét ellenõrizni kell, szükség esetén alkalmas diódára cserélni.
  • Kis szerencsével nem égetjük át a szigetelést valahol. Nekünk egyébként min 250..330V kell egyfázishoz (lásd NagySzunetmentes) vagy legalább +-250..330V kell 3 fázishoz.

Az ékszíj nem nagyon szereti a nagy fordulat mellett a nagy nyomatékot. 3kW felett a poly-V is szerencse kérdése. Ha túl feszes a szíj, a generátorcsapágy hamar megadja magát. Lánchajtás, vagy TeslaTurbina esetén közvetlen hajtás jön szóba.

 


"Ideális" generátor - a kísérletekhez

  • min 20..30A
    • 40..50A teljesen jó (a TeslaTurbina kísérlethez nem szükséges 70-90A-es)
  • magas megengedett legnagyobb fordulatszám. Kis forgórész átmérõ. A Suzuki (swift?)-é kb 72mm. Lehet, hogy a Suzuki-Maruti még kisebb ?
  • viszonylag hosszú tengelycsonk
  • a csillagkapcsolás megbontható
  • a gerjesztõtekercs 2 keféje (elektromosan) hozzáférhetõ (nincs nagyon egyben a fesz-szabályzóval, mint a Bosch típusok többségében).

A Suzukié alkalmasnak tûnik. Egyedül a "hosszú tengelycsonk" feltételt nem teljesíti. Kis többletmunkával ez orvosolható. A tengelye vékonyabb, mint a Bosch-é. Nem torx-al lehet megfogni, hanem hatlapfejû csavart kulccsal, ami könnyebben kiszopósodik (megtörtént).

 

 


 

Motorgenerátor

Szóba jött, hogy esetleg motorkerékpár generátorát is használhatnánk. Akár 6V-osat, de a 12V gyakori ma már. Viszont általában a motorblokkal egybeépített generátorról van szó, nem külön készülék. Ráadásul, ha közvetlenül a fõtengelyen van, akkor 15000 RPM alatti fordulatszámú, talán még annyit sem bír a forgórésze, mint az autóké. Ha valaki tud alkalmas típust, szóljon.

 


 

 

 

 

 

 

 



Created by: cell. Last Modification: 2009-04-25 (Sat) 03:07:54 CEST by cell.