Random Images

Print

AutomotiveStirlingEngine


ASE : Automotive Stirling Engine

Az USA-ban GM és társai 60 kW-os Stirling motort készítettek, 30 kW-nál 38%-os hatásfokkal. Ezen eredmény nélkül 10-20 millió EUR-ba is kerülhetne egy ilyen fejlesztés, de az ASE-ból kiolvasható adatok alapján akár már 1 millió EUR alatt is.
Ez külső hő (oxidációs égetés, vagy akár kipufogóhő) hasznosítására (tengelyteljesítménnyé alakítására) is alkalmas.

  • 4 henger ("Siemens elrendezés")
  • mindegyik henger double-acting (teflon dugattyúgyűrű). Felül expanzió, alul pedig kompresszió. A szomszédos hengerek gyűrű alakú renegerátoron keresztül kommunikálnak (egyik expanziós tere a másik kompressziós terével) .

Az STM 55kW Stirling-motor felépítésében kísértetiesen hasonlít az ASE-ra (a Ford neve mindkettőnél felmerül). Viszont generátorral 2 tonna (/55kW), ez némileg ellentmond annak, hogy "hasonló áron gyártható, mint a hasonló teljesítményű dízelmotorok". Igaz, nekem is van 45kW-os 1.5t-ás katonai dízel-genset-em, lehet, hogy inkább azzal kell összevetni (az STM is nyilván hosszabb élettartamú, mint a VW Passat 1.9tdi dízelmotorja 8000 órát sem bír ki).


Phillips Dr Roelof Jan Meijer féle Popular Science Feb 1973 Stirling-cycle engine a jól ismert elrendezést részletezi (4 double-acting henger, 128kW), említésre méltó viszont:

  • nagyon hatásos hideg-oldali (a hagyományos autós levegő-víz radiátorhoz hasonló) hőcserélőt fejlesztett ki
  • a dugattyúrudat rolling-sock poliuretán-gumi tömíti (200 bar H2 közeg, a swashplate crankcase nem túlnyomásos)
  • 99%-os regenerátor, részleteket sajnos nem ír
  • lassan forgó előmelegítő (az égési levegőhöz)

 



Created by: admin. Last Modification: 2011-06-05 (Sun) 16:22:48 CEST by cell.